Plantebaseret mad
Konceptchef Anette Christensen

Irma forventer yderligere vækst på 50 procent i år – udvalget er firedoblet. Men er det noget for dig?

Fortsætter efter reklamen:

Ikke siden økologien fik sit gennembrud, har man set en varegruppe vokse så hurtigt som den plantebaserede mad gør lige nu.

En ny opgørelse fra Irma viser, at salget her steg med 31 procent i 2020 i forhold til 2019. I år forventer kæden en vækst på 50 procent.

”For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma.

Fortsætter efter reklamen:

Salget er nu så stort, at Irma har oprettet en særlig varegruppe, man kalder KlimaMad. Kæden har indgået samarbejde med den økologiske producent, Hanegal, der har gentænkt en række klassiske retter, i en grøn udgave. Serien hedder Jordnær og er plantebaserede økologiske retter lavet af råvarer, der er i sæson og dyrket lokalt.

”I den kommende tid vil udvalget vokse. Sammen med kundernes stigende interesse for det plantebaserede køkken og stadig flere nye kvalitetsprodukter, vil salget stige på samme måde, som vi tidligere har oplevet det med økologien,” siger konceptchef Anette Christensen.

I Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” er udvalget udvidet firdoblet til over 200 forskellige varer.

Interessen for plantebaserede varer er størst på Irmas hjemmebane, København, og kæden har en andel på disse varer, der er tre gange så højt som landsgennemsnittet.

Reklame:

Reklame: