Stauning Whisky

Danmarks mest prisvindende destilleri lancerer en ny bredtfavnende whisky, der skal give dansk whisky det internationale gennembrud.

Fortsætter efter reklamen:

Det skorter ikke på ambitionerne hos Stauning Whisky, der er Danmarks største og mest prisvindende destilleri. Selvom Danmark er langt fra at være et whiskyland historisk, har de vestjyske stiftere sat Danmark på whiskykortet – senest med kåringen som en af verdens 50 mest beundrede whiskyproducenter i selskab med store navne som The Macallan og Yamazaki.

Nu afslører Stauning endnu et push mod det store udland med deres største lancering til dato: HØST. Den nye flaske bliver en del af deres kernesortiment og med en mere tilgængelig smagsprofil og lavere prispunkt, kan det være nøglen til at gøre dansk whisky “mainstream” på de store udenlandske markeder som USA, UK, Tyskland og Frankrig.

“Vi har arbejdet på den nye whisky i flere år – sideløbende med, at vi har fået mere og mere fodfæste i udlandet – blandt andet i USA. HØST skiller sig ud ved at være hyperlokal og med den særlige kombination af gulvmaltet rug og bygwhisky, som man ikke ser ofte i whisky. Koblet med det danske design rammer vi nogle af de største trends inden for whisky lige nu – og derfor har vi også store forventninger til den nye flaske,” siger Alex Munch, medstifter af Stauning Whisky.

Fortsætter efter reklamen:

Introducerer verden til en ny stil
Der produceres næsten whisky til en million flasker om året hos Stauning og en stor del af det fremtidige salg skal drives af den nye flaske. Det er første gang, at en Stauning Whisky rammer et prisleje under 400 kroner og samtidig er alkoholprocenten nede på 40,5%, hvilket er mindre end deres andre whiskyer.

“Folk kender jo amerikansk bourbon, skotsk single malt og japansk whisky. HØST er en strategisk vej til at introducere køberne til Stauning og vores særegne tilgang til at lave whisky. Danmark og Norden har et utrolig stærkt brand inden for både smag og design i udlandet – og her har vi en god position og historie at fortælle,” siger Alex Munch.

Hos Stauning er lokale råvarer omdrejningspunktet og ingredienser som korn, vand og lyng i Staunings whiskyer høstes inden for 25 kilometer fra det vestjyske destilleri. Her skiller Stauning sig ud fra resten af verden ved at bruge det lokale fra den vilde vestjyske natur.

OM HØST
HØST er karakteriseret ved sin balance og blødhed, hvilket gør den tiltalende for både whiskyentusiaster og nybegyndere. Denne harmoni opnås gennem en omhyggelig blanding af rug- og bygwhisky, der har modnet på en kombination af first-fill bourbonfade, nøje udvalgte nye amerikanske hvide egefade med stærk forkulning, samt first-fill portvinsfade, der tilfører et lag af frugtige og florale noter. Dette resultat er en testamente til Staunings engagement i at skabe exceptionelle whiskyoplevelser, der afspejler deres dedikation til håndværk og innovation.

Reklame:

Butikkerne kan købe den nye whisky den 2. april, og den vejledende udsalgspris er 395 kroner for 70 cl. Den kan blandt andet findes online på stauningwhisky.com og i deres destilleributik fra den 2. april.

Stauning Whisky

Reklame: