Netto opfører unik og bæredygtig dagligvarebutik

Snart vil en helt ny Netto-butik smelte sammen med det naturskønne område ved Bygholm Bakker i Horsens. Opført i genanvendelige materialer, konstrueret i træ og beklædt med en imponerende facade er der tale om et nytænkende, bæredygtigt byggeri med respekt for både natur, miljø og lokalsamfund. Butikken er den første af sin slags i Danmark, og Netto håber, at fremtidens butikker kan få samme form.

På den frodige jord ved Bygholm Bakker i den vestlige del af Horsens er arbejdet med at bygge en helt ny Netto-butik gået i gang. Her bliver den første fritliggende danske dagligvarebutik, der kan kategoriseres som bæredygtig, opført.

Netto har i løbet af de seneste år transformeret sit butikskoncept, så den samlede indkøbsoplevelse er blevet forbedret. Med et gennemgribende løft af både indretning, look-and-feel og et øget fokus på sunde alternativer er de indvendige rammer på plads. Nu starter en ny rejse med et bæredygtigt byggeri – opført i materialer, hvoraf størstedelen let kan fjernes og genanvendes.

– Som stor dagligvarekæde i Danmark har vi et særligt ansvar for det miljø og samfund, vi er en del af. Vi vil gå langt for at realisere vores prioritering og ambition om at drive en mere bæredygtig forretning til gavn for både kunder, kolleger og samfundet omkring os. Derfor er vi glade for, at vi kan opføre en butik med respekt for både miljø, natur og det lokalsamfund, som butikken bliver en del af, siger Michael Løve, der er direktør i Netto.

Første spadestik bliver taget 29. juni, og efter planen kan den nye Netto-butik byde kunderne velkommen inden jul.

Fortsætter efter reklameblokken:

Opført i genanvendelige materialer

Bygningens facader opføres i let adskillelige trækonstruktioner, mens taget består af dansk produceret limtræ – et helt bevidst materialevalg, der minimerer miljøpåvirkningen under fremstillingen. Og de store vinduespartier, der pryder indgangspartiet, vil trække dagslyset langt ind i butikken.

Det er blot nogle af de elementer og bæredygtige tiltag, som butikken vil rumme. Alt dokumenteres med henblik på DGNB Guld-certificering – en certificering, der kategoriserer byggeriet som ’bæredygtigt’.

Reklame:

Netto opfører unik og bæredygtig dagligvarebutik

– Vi håber og tror på, at byggeriet ved Bygholm Bakker bliver den nye standard i Netto. Vi tør tage nogle valg, som vi tror på vil gavne samfundet og nærmiljøet på lang sigt. Forhåbentlig kan vi ved at gå forrest præge og sætte en ny retning for, hvordan vi bygger og opfører dagligvarebutikker, siger Michael Løve og sætter ord på arkitekturen:

– Det har fra start været et ønske at skabe en butik, der med sit skandinaviske udtryk og sin arkitektur integreres i den omkringliggende natur. Arkitekturen respekterer den natur, som omgiver Bygholm Bakker på en særlig måde, så vi både har fokus på miljø, natur og den gode indkøbsoplevelse.

Det er C.F. Møller Architects, der har slået stregerne til byggeriet i Bygholm Bakker. Arkitektvirksomheden hører til blandt Skandinaviens førende med projekter i hele norden og er funderet i innovation og nordiske værdier.

Reklame:

Lokalsamfundet skal med på rejsen

Lokalsamfundet kan glæde sig til at blive inddraget i opførelsen af den nye Netto-butik. Til efteråret inviterer Netto nemlig alle naboer, horsensianere og andre interesserede på besøg, inden den røde løber rulles ud til december.

– Vi er helt bevidste om, at det er indgribende for et lokalsamfund, når et nyt byggeri skyder op. Derfor er det vigtigt for os, at vi har lokalsamfundet med under hele processen. På den måde håber vi, at vi sammen kan passe på det miljø, vi er en del af, fortæller Michael Løve.

Reklame: