Er du træt af kæresten? Måske skal du til at overveje, om hun er problemet, eller du selv er? Ny undersøgelsen afslører, hvorfor det måske slet ikke kan betale sig at skifte kæreste.

I en ny, stor tysk undersøgelse har en forskergruppe fulgt en masse tyskere igennem otte år. Forskerne ville gerne undersøge, hvad der sker, når vi skifter kæreste. Om vi bliver så lykkelige, som vi går rundt og forestiller os? Efter otte års studie, kan forskerholdet endelig konkludere, at vi ikke bliver mere lykkelige med en ny.

Fortsætter efter reklameblokken:

Mange af os har evnen til at romantisere det, vi ikke har. Vi romantiserer måske en anden type af partner, men hvad nu, hvis fejlen ikke ligger hos dine partnere med hos dig selv?

Et parallelt canadisk studie fra University of Alberta afslører faktisk, at vi genoptager gammel adfærd og mønstre, når forelskelsen i ny kæreste udfaser.

Igennem perioden fik testpersonerne i den tyske undersøgelse målt deres tilfredshed på følgende syv punkter.

Reklame:

På de her punkter blev tilfredsheden målt

1. Tilfredshed med forholdet?
2. Tilfredshed med sexlivet?
3. Hyppighed af sex?
4. Sikkerhed i forholdet?
5. Mængde af konflikter eller uvenskab?
6. Fortrolighed med din partner?
7. Hvor ofte viser I, at I sætter pris på hinanden?

Det interessante ved undersøgelsen var, at så snart forelskelsen var overstået, så gik tilfredsheden på 5 af de 7 punkter hverken op eller ned.

– Og det giver egentlig god mening, for du tager jo din måde at være på med i et nyt forhold. Du er jo stadig den samme person – både på godt og ondt, forklarer ledende overlæge på Sexologisk Center på Aalborg Universitetshospital Astrid Højgaard til DR.

Reklame:

LÆS OGSÅ: Trillebør eller bænk? Sådan ser et af fremtidens møbler ud

Astrid Højgaard forklarer, at tilfredsheden vil være konstant, så længe vi ikke udvikler os selv. Det handler altså om at kende egne svagheder, før man skifter partner. Ellers vil de samme dynamikker og problematikker dukke op, som var tilstedeværende i de foregående forhold.

Kilde: dr.dk

Reklame: