Salget af bæredygtige Fairtrade-mærkede plejeprodukter er seksdoblet på 2,5 år. Glidecreme og kondomer er blandt de mest populære.
De fleste kender til Fairtrade-mærkede bananer, kaffe og chokolade, men hvad mange ikke ved er, at også plejeprodukter er begyndt at bære Fairtrade-mærket. Og heraf er kondomer og glidecreme blandt de mest populære produkter.
– Vi danskere har altid været gode til at prøve noget nyt og anderledes, særligt når det kommer til det seksuelle, så det kommer ikke som en overraskelse, at de to produkter er blandt de mest populære i vores sortiment, siger Anne-Mette Juhl Nygaard-Petersen fra Organic Beauty Supply, der er dansk distributør af Fairtrade-mærkede plejeprodukter.
Selv Hella Joof har opdaget den øko- og Fairtrade-mærkede glidecreme og har tidligere ”haft optur” over, at danskerne ”dyrker Fairtrade-sex” på sin Instagram.
Bæredygtige plejeprodukter på vej frem
Plejeprodukterne med Fairtrade-mærket har kun været tilgængelige på det danske marked siden 2017, men alligevel er salgstallet allerede seksdoblet. Det er der en grund til, fortæller direktør i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg:
– Der er ingen tvivl om, at danskerne er blevet mere bæredygtige og bevidste forbrugere gennem de senere år. Jeg gætter på, at det er muligheden for at gøre en lille forskel i hverdagen, som får flere og flere danskere til at orientere sig efter mærker, der også sætter fokus på arbejds- og produktionsforhold.
Når forbrugerne køber produkter med Fairtrademærket, er de med til at sikre, at bønderne får en mindstepris for deres råvarer, og at der er ordentlige forhold i produktionen.