Elbiler er for dyre

Prisen skal ned, batteriet skal leve længere, og så skal der være en overflod af tilgængelige ladestandere, før vi køber en elbil.

Fortsætter efter reklamen:

Elbilen er endnu ikke en attraktiv valg, når vi anskaffer os en ny bil. Det viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA, der har spurgt 2.000 borgere om, ’hvis du stod for at anskaffe en bil, ville du så købe en elbil?’ Her svarer kun én ud af 10, at de helt sikkert ville anskaffe en elbil.

Men omstilling af den danske transportsektor er nødvendig for at reducere vores klimabelastning, og her skal elbilerne være en del af løsningen.

»Det er glædeligt, at regeringen vil forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Det lover godt for regeringens kommende klimalov, at den sætter ambitiøse mål for, hvordan vi går et fossilfrit samfund i møde. For ingen er tjent med, at den danske bilpark bliver et trillende museum for gammeldags motorteknologi, som hverken tager hensyn til miljø eller befolkningens sundhed,« siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Fortsætter efter reklamen:

Regeringen barsler med en klimalov, og IDA mener, at transporten spiller en nøglerolle. I dag udgør elbiler under 0,5 procent af den samlede bilpark, og skal den andel hæves, skal både bilbranchen og borgerne have klare pejlemærker. Transportminister Benny Engelbrecht har i efteråret været i Norge for at se på, om Danmark skal kopiere den norske elbilsatsning med moms- og afgiftsfritagelse, som alene i første halvår af 2019 har resulteret i, at såkaldte nuludslipsbiler har erobret en markedsandel på 40 pct. af det samlede salg af personbiler i Norge. Men den model er for dyr for Danmark, mener Benny Engelbrecht.

Elbiler

»Vi håber, at den kommende klimalov indeholder en strategi og en handlingsplan for 100 pct. fossilfri transport, der gælder både den individuelle og den kollektive transport. Derfor er et naturligt skridt som følge af det, at regeringen også fremskynder, at vi får flere elbiler på vejene, og det kan vi gøre ved at ændre registreringsafgifterne, så de favoriserer elbilerne. For vi bliver nødt til at kigge på en eller anden form for afgiftsfritagelse. Lyt til Klimarådets anbefaling om at give et tilskud på 50.000 kr. til alle, de køber en ny elbil,« siger Thomas Damkjær Petersen.

Også befolkningen bakker op om et farvel til diesel- og benzindrevne biler. Sidste år lavede Userneeds en undersøgelse for IDA, hvor 41 pct. svarede, at de er ’positive’ eller ’meget positive’ over for at tage nøglen ud af tændingslåsen på landets dieselbiler og udfase dem i 2025.

Reklame:

»Regeringen har derfor medvind på denne dagsorden, for det er klart positivt, at så mange danskere er parate til at sige endegyldigt farvel til dieselbilen. Der er rent faktisk andre motorteknologier, som kan erstatte dieselmotoren i personbiler. Skal den grønne omstilling lykkes, kræver det et langt skarpere politisk fokus på transportområdet, ikke mindst bilparkens teknologi og miljøaftryk,« siger Thomas Damkjær Petersen.

Kilde: IDA

Reklame: