Testkører Rasmus Thomsen

Nogle personer i bilverdenen er mere diskrete end andre. Blandt dem, der går stille med dørene, er den 41-årige danske testkører, Rasmus Thomsen. Han tester de absolut dyreste sportsvogne og motorcykler til luksus og livsstilsmagasiner. Her skal du møde ham.

Fortsætter efter reklamen:

På listen over biler, som Rasmus har haft i hænderne, er modeller, der kun tilbydes meget få europæiske testkørere. Det drejer sig bl.a. om Lamborghini Aventador SVJ, der pt. er den hurtigste bil på Nürburgring Nordschleife, og dermed besidder den uformelle rekord som verdens hurtigste.

Det er en verden, hvor tillid og fortrolighed er helt basalt for at kunne agere. Men, her giver han alligevel et indblik i en verden, der er dybt fascinerende. Og hvordan det er at udføre et job, de fleste mænd ikke engang vidste, de kunne drømme om.

Når du tester, er der så nogen bestemt fremgangsmåde?
“I høj grad, og det er både konkret samt mere abstrakt. De første timer er radioen eller musikafspilleren slukket, og faktisk sker det, at den også er slukket alle de efterfølgende dage, hvor bilen testes.

Fortsætter efter reklamen:

Hvis vi tager det abstrakte først, så løber jeg tit en 100-meter sprint for at vække kroppen, så organerne er klar til påvirkningen. Måske er det overtro, måske er der noget om det, og måske har den læge, der sagde det, taget dybt pis på mig. Men det virker for mig mod kvalme, når superbilerne testes. Organerne bliver påvirket voldsomt i accelerationer og bremsning. Ellers taler jeg faktisk lidt til motorcyklen eller bilen, hvilket jo kan virke komisk set udefra, men giver mig en fortrolighed med køretøjet.

Mere konkret køres der altid over 100 kilometer, før effekten afprøves lidt mere. Inden da sættes der altid i hurtigste køreprogram, skiftes op i højeste gear, gives bundgas indtil fartgrænsen nås. Herefter skiftes der et gear ned, gives bundgas igen. Teknikken gentages nedad i gear, indtil motoren gennemgår sit absolut højeste effektspektrum. Det gentages nogle gange, så effekten kendes. Endeligt et par hårde nedbremsninger, så den grundlæggende fortrolighed er der. Det er i øvrigt præcis den samme metode med motorcykler.”

Lamborghini SVJ. Det er finurligt, hvordan det føles, at motoren skubber dig, fordi den ligger lige bag ryggen.

Er det en macho-verden?
“Udefra kan den synes meget maskulin, men omgangsformen er meget afslappet. Der er et respektfyldt kodeks, hvor du færdes blandt mennesker, som identificerer sig meget med deres bil eller det mærke, de repræsenterer. Men jo, det er en maskulin verden, samtidig præget af en stor følsomhed og stolthed. Uden at kende dem du taler med, kan du hurtigt såre andre.”

Hvordan er dit forholder til biler helt generelt?
“Det vil være plat at sige, mit forhold til biler er som alle andres. Personbiler er et dagligt redskab for mig til praktiske formål. Så almindelige biler har jeg ikke et forhold til.”

Reklame:

Hvor stor forskel er der egentligt på superbilerne?
“Stor. Meget stor. Eksempelvis om det er en turbo eller en sugemotor (uden turbo). I de fleste almindelige biler vil du ikke kunne mærke forskel ved kørslen. På sportsvognene har de turboladede et mere jævnt træk op gennem spektret, hvorimod sugemotorer i højere grad ‘eksploderer’ i effekt oppe på toppen. Det er i øvrigt derfor, at fremgangsmåden med nedgearing er fast standard, så snart testene begyndes.

Herudover er der motorens placering, der er det helt basale udgangspunkt, da det afgør vægtfordelingen. Centermotor er klar at foretrække, da tyngdepunktet kommer ind i midten lavere placeret. Størrelsen på bilen betyder også meget, hvor parolen er, at jo mindre jo bedre. Jo nemmere er bilen at håndtere.

På de hurtigste, med slagvolumen på fire liter og derover, kan der mærkes stor forskel på coupé og cabriolet (ofte defineret Spyder eller roadster af producenterne.) Coupéerne har et langt stivere stel, og de vejer mindre, da cabrioleterne kun kan afstives i bunden, og dermed er tungere. Når det er sagt, så er cabrioleter rigtigt lækre at køre med vindens susen.

Et andet godt eksempel er forskellen på Audi R8 og Lamborghini Huracán. Det er en skrøne, at der er tale om ens biler. Huracán er langt mere kontant, direkte og kompromisløs, hvor R8 – nuvel, det er en hurtig, udmærket bil – minder mere om en personbil med kraftig motor.”

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS. En rigtig fed test i Tyskland og Østrig. De første gange, der blev bremset hårdt, kom bilerne i bakspejlet hurtigt tæt på. Og larmen, den er enormt rå og autentisk.

Den mest undervurderede bil i din verden?
“Porsche 718. Det er en fænomenal lille fighter, og langt bedre end 911 Carrera-serien (911 med treliters motor.) Enhver der kalder 718 for frisør-Porsche eller fattigmands-Porsche blotter deres uvidenhed om biler.

I min verden er det eneste, der kan retfærdiggøre et køb af en Porsche 911 i Carrera-serien, at der er brug for de små bagsæder. Ellers er en fuldt udstyret 718 ganske enkelt en bedre, sjovere bil, der koster mindre. Efter 718 GT4 blev lanceret, er det endnu mere oplagt at vælge 718.

Porsche 911 Turbo overgår dog begge ovenstående. Det gør fakturaen så også.”

Hvilke biler betyder meget for dig at have testet?
“Jaguar F-type vil altid have en betydning for mig, da det var den første rigtige sportsvogn, jeg fik lov at teste. Det var 5,0-udgaven, og i cabrioletversionen er den tosæders skønhed den smukkeste mest tidløse silhuet af alle.

Lamborghini Aventador SVJ er også noget særligt, da det – maj 2019 – blev betragtet som verdens hurtigste serieproducerede superbil.

Endeligt, Porsche 911 Turbo 500 exclusive. Den er som indikeret kun produceret i 500 udgaver, hvoraf tre blev disponeret til det danske marked. Den ene af de tre købere spurgte, om jeg ville prøve hans bil og vurdere den. Det var en meget stor anerkendelse, der stadig rører mig.”

“Guld-Porschen”. Globalt produceret i blot 500 eksemplarer. Det var meget særligt at få lov til. Husker specielt hvor massivt bundtrækket var, og hvor stabilt det fortsatte op gennem spektret. Herudover et væld af meget, meget fine detaljer, herunder serienummeret. Det var no. 270 i øvrigt.

Hvad er sjovest, bil eller motorcykel?
“Svært spørgsmål, og derfor et godt spørgsmål. Det kan jeg ikke svare på. Hvis vejret er til det, vil jeg faktisk ligeså gerne køre en lækker sportsmotorcykel som en kraftig sportsvogn. Køreglæden er den samme.”


Hvilken bil er verdens bedste efter din mening?
“Lamborghini Huracán Performante.”

Hvilken motorcykel er verdens bedste efter din mening?
“Min indsigt og viden i motorcykler er ikke som med sportsvogne. Herudover så er motorcykler – selv for de dyre – meget spredte i formål, og dermed ikke umiddelbart sammenlignelige. Så der kan ikke peges på en enkelt. Men hvis jeg kan vælge fire ud fra hver sin klasse, så ville det være:
Triumph Tiger 1200 Range (adventure), Ducati 1200 monster (naked bike), Harley-Davidson Fatboy (chopper) og Kawasaki ZX-6R (sportsmotorcykel.)”

Kawasaki ZX-6R
Fra test af Kawasaki ZX-6R. Sjovt at opleve de substantielle forskelle på motorerne på motorcykler.

Betragter du det her som et drømmejob?
“Igen vil det være plat, nærmest arrogant at sige, at det er et job som alt muligt andet. For jo, det er da et unikt, enestående job. Det ændrer ikke ved, der er et kodeks at overholde. Udgangspunktet for mig er, at jeg ved, at det er et drømmejob, men så meget desto mere betyder det alt for mig at gøre det ekstremt professionelt. Så min tilgang, når der testes, er faktisk, at betragte det som ethvert andet job.

Eksempelvis kører jeg aldrig ind i byerne, medmindre det er nødvendigt for ruten, for at spise eller finde hotellet jeg overnatter på. At køre i byen har ingen relevans for arbejdet, derfor gør jeg det ikke. For jo mere øde, jo bedre forhold til at teste.”

Er du et legebarn?
“Jeg tror, at vi alle leger. Vi må aldrig glemme at lege, om det er sport, modeltog, andre hobbyer eller biler. Så når der testkøres er jeg 19 år i hjertet – og 41 år i hjernen.”

Nogle biler, indenfor den overkommelige prisklasse, der betyder noget for dig?
“Ford Mustang. Hvis vi ser udelukkende på dens effekt, så er det et V8-brøl, som er til at komme i nærheden af. Den er måske ikke så balanceret, men hvis vi ser på effekten for pengene, så er det altså en rigtig sjov, skøn bil.”

Audi R8 Mandesiden
Audi R8, testet her til Mandesiden. Imponerende stand af en tre år gammel bil.

Sjoveste oplevelse?
“Jeg tror, at det var i foråret under testen af en Lamborghini Huracán Roadster. Jeg kørte ind i en lille by, hvor jeg ofte overnatter på det samme hotel. Der blev dyttet af mig. Jeg var sikker på, at nogle var irriteret over, at jeg havde kørt for tæt, måske bremset for hårdt, hvorefter en bil fulgte efter mig.

Jeg fortsatte mod hotellet, kørte en tur rundt om det og op foran receptionen. Bilen fulgte efter. Jeg kørte endnu en tur om hotellet, nu var der så tre biler efter mig, hvorefter jeg ikke havde anden mulighed end at køre op foran receptionen igen og satse, at på de kunne hjælpe mig. Med taget nede stoppede jeg og så, at fire-fem fyre sprang ud af bilerne bag mig, hvorefter jeg udbrød ”Scuzzi Scuzzi, Non parlono italiano” (Undskyld, undskyld, taler ikke italiensk).

De unge mænd stod som faldet ned fra månen. De ville jo bare fortælle, at den lilla farve, i kombinationen med gule bremsekalibre, var det fedeste, de nogensinde havde set.”

Hvor hurtigt har du kørt?
“Nogle ting vil de fleste foretrække at holde for sig selv, og det er en af dem. For mig er det afgørende, at jeg aldrig har gjort noget, så andre mennesker kunne komme noget til. Det afgørende er ganske enkelt hensynet til andre mennesker.”

Den bedste test du har haft?
“Hvordan min egen oplevelse af selve turen er, skal i sagens natur holdes adskilt fra vurderingen af køretøjet. Men der er faktisk sammenfald, for den bedste test var 4. juni i år, hvor jeg testede Kawasaki ZX-6R, der er min yndlingsmotorcykel. Den smukke sommeraften gik turen ned ad E47/E55, Sydmotorvejen fra København til Rødby. Solen var smuk, vejret var lunt, og der var ikke meget trafik. Jeg stoppede på en rasteplads og købte en dåsecola. Og da jeg stod ved motorcyklen og drak colaen, fangede jeg mig selv i det barnlige ønske, at dette øjeblik ville vare evigt.”

I kan følge Rasmus på Instagram under profilen testkorer_rasmus_thomsen

Vis dette opslag på Instagram

Banetest af Ford Mustang. #sorø #mustang #fordmustang

Et opslag delt af Rasmus Thomsen – Uppercars (@testkorer_rasmus_thomsen) den

Vis dette opslag på Instagram

Top5 2018, Nummer 2. BEST CAR EVER, Lamborghini Huracán Performante. Eller på engelsk, Hurricane Performance. Lamborghini har været bankerot, kvaliteten har været elendig, og bragt mærket på randen af definitiv endeligt igen og igen. Men sjæl, passion og dedikation overlever alt. Af respekt for de uimodståelige Italienske disciple i den hellige gral i Sant Agata nordvest for Bologna, vil vi ikke nævne andre mærker eller lande. Men nogen der er kendte for kvalitet, logistik og punktlighed tog del i fabrikken. Og lige siden har verden set løjer. 5,2 liters V10 sugemotor, der eksploderer på toppen i et kraftudbrud, der – i ramme alvor – føles som milliarder af nano små pile, der skydes gennem kroppen. 0-100 sker under 3 sekunder, 6 sekunder senere rundes 2, hvorefter rykket stopper ved 280. Toppen er på den anden side af 325. Bremserne er som tandhjul i asfalten, stabiliteten som babyfatning i en kærlig mors favn. Voksne mænd kan også græde, og det skete under testen af denne. Lamborghini, vi elsker jer for at turde. #lamborghini #sugemotor #lambolove #drengedrømme #lamborghinihuracan #lamborghinihuracanperformante #lamborghinicopenhagen #lamborghinidenmark #lamborghinidanmark #v10 #nårmændgræder #gråd #kærlighed #passion #uppercarsdk

Et opslag delt af Rasmus Thomsen – Uppercars (@testkorer_rasmus_thomsen) den

Reklame: