Test af Audi R8

Med flexleasing af en sportsvogn, som er over tre år gammel, begynder drømmen om de allerkraftigste modeller at komme tættere på. Vi har testet en Audi R8 fra 2015, der er et klassisk eksempel på et sådant køb.

Fortsætter efter reklamen:

Af Rasmus Thomsen/Uppercars

Hvis ikke triptælleren viste 26.000 kilometer, ville det blive betragtet som at sætte sig i en ny bil. At denne Audi R8 er indregistreret første gang i 2015, forekommer derfor en anelse uvirkeligt, så meget desto ligeledes imponerende.

At det er en Audi af særlig støbning kommer også til udtryk i rattet, hvor der hurtigt kan indstilles køreprogram mv. Ellers minder interiør om fabrikkens øvrige modeller, ligesom diverse betjeningsgreb og instrumentering hurtigt er genkendeligt. Men da motoren startes, begynder alvoren og dimensionerne at blive håndgribelige. For brølet kommer bag os, fra centermotoren der bogstaveligt talt er under en halv meter fra vores rygsøjle. 5,2 liter i V10 konfiguration, der leverer 610 hk.

Fortsætter efter reklamen:

De enorme kræfter skimtes bag ruden. Og fremstår perfekt.

Centermotor, der mærkes
Følelsen af centermotorbil er der øjeblikkeligt. Naturligvis den enormt hurtige styring, men også den mere finurlige og uforståelige del af konstruktionen, nemlig at vi kan mærke, at den skubber os fremad.

Det er en næsten fire år gammel bil, men antallet af kilometer mærkes ikke i en slidmæssig forstand. Effekten er absolut mærkbar, og den bringer os til 100 km/t på 3,2 sekunder. Rykket fortsætter op over de 200 km/t, hvor den træder ind i klassen af supersportsvogne, for samtidig er stabiliteten rigtig god. Kontrollen er der, og i modsætning til frontmotorbiler er der ikke ubehagelig hoppen med hækken eller styretræghed, der kommer ved disse hastigheder. Oplevelsen af kontrol over de enorme kræfter er enestående.

Indsugning, i ramme alvor. Sådan er det på biler i den her liga.

Hægter sig lige efter toppen
Bilens alder eller kilometertal mærkes ikke. Men, der er forskel på Audi R8 og eksempelvis en ny Lamborghini Huracán. Effektmæssigt er Huracán 0,3 sekund hurtigere til 100. Det mærkes, når vi er nede i så kraftige accelerationer. Eksempelvis har Lamborghini i 2019 lanceret robotstyret manualgear, der skifter på 1/20 af et sekund. Hertil kommer stivheden, følingen i styringen, samt balanceringen og stabilitet ved nedbremsning, som er bedre i en Huracán.

Disse konkrete punkter kan mærkes, og giver sig udslag i det mere abstrakte, nemlig at kicket i Audi’en ikke er helt det samme. Samtidig skal udviklingen også holdes in mente, og er for denne typer biler, ganske rammende, langt hurtigere og mere intens, hvorfor fire år teknisk set er en ældre bil.

Reklame:

Det skal tolkes nøgternt ud fra den teknologi og mekanik, bilen blev bygget ud fra i 2015. For det kan ikke understreges nok, hvor imponerende at bilens tilstand fremtræder, alder og kilometertal taget i betragtning. Endeligt påpeges, at for begyndere i kørsel af supersportsvogne, bør der tages et kørekursus, inden der for alvor åbnes for kræfterne.

Genkendelig centermotorsilhuet.

Genvej til himlen
Det er udenfor diskussion, at der er definerbare forskelle overfor de helt nye supersportsvogne fra Italien. Tilsvarende, hvis der ses på økonomien, er differencen væsentlig. Det er stadig et køb for de få, men kombinationen af en brugt bil og et mærke placeret under klassens dukse, åbner muligheder.

Audi R8 kan absolut defineres som et godt valg, der åbner for den helt unikke oplevelse, det er at sidde i en af de absolutte superbiler. Når udgangspunktet er en konventionel personbil, vil accelerationer, lyden fra motor, kombineret med anerkendende nik sende os i den bilhimmel, vi som børn og unge drømte om.

Prisen for en bil i denne kategori vil skønsmæssigt være omkring 300.000 kr. i førstegangsydelse, hvorefter den månedlige afgift tilpasses efter, hvor stor del af året bilen skal bruges.

Se mere til bilen på billederne herunder:

OM RASMUS THOMSEN

Rasmus ThomsenBopæl: Hellerup
Alder: 41 år
Hvad laver du til dagligt? Uddannet cand.merc. og journalist. Har mit eget PR-firma og skriver fast på Finans.dk omkring erhvervslivets rolle i samfundet.
Hvis penge ikke var et issue, hvad kørte du så i? Så vil jeg vælge både en bil og en motorcykel. Lamborghini Huracán Performante, og en Kawasaki ZX-6R.

Reklame: