Kvindefodbold har kronede dage i disse år. I klubfodbolden har de største klubber i verden kastet sig over kvindefodbold, og det smitter af på kendskabet til spillerne. Ved seneste EM-slutrunde var der knap 90.000 tilskuere til finalen, hvor værterne fra England sikrede sig titlen.

Det betyder også, at flere og flere vender sig mod sportsbetting som en mulighed, der knytter sig til kvindefodbolden. Sportsbetting er spil om penge, hvor du for eksempel kan gætte på, hvem der vinder en fodboldkamp, eller hvem der vinder en kommende VM-slutrunde. Spil om penge kræver i mange lande en licens for at udbyde, og det er nødvendigt med licenser for at sikre spillere, at de får deres penge, hvis de vinder på spil.

Med den stigende interesse for kvindefodbold og de mange flere tv-transmitterede kampe er der kommet flere sponsorkroner til, og der er også opstået flere muligheder for betting online på kvindernes kampe.

Det er en global udvikling, der kan smitte af på det kommende VM

Meget peger på, at udviklingen er sat i gang og vil fortsætte som en snebold, der vokser i fuld fart ned af bjergsiden. I europæisk kvindefodbold bliver der konstant sat nye tilskuerrekorder, og som nævnt var der også flotte tilskuertal ved EM-slutrunden 2022 i England.

Det lover godt for den kommende VM-slutrunde 2023, der finder sted i Australien og New Zealand. Det er to lande med et sprudlende miljø for kvindefodbold, for Australien har været i kvartfinalen ved tre af de seneste fire VM-slutrunder, mens New Zealand har været med ved de seneste fire slutrunder uden dog at slå sig videre fra gruppespillet.

Større stjerner og mere opmærksomhed

Tilskuertallene ved VM-slutrunder har i en årrække ligget i størrelsesordenen 20.000 – 40.000 tilskuere i gennemsnit, men der er øget fokus på sportens stjerner, der oftere får deres egne dokumentarer, som vi kender det fra herrefodbolden, og det giver et tættere forhold mellem spillerne og deres fans.

Forholdet mellem spillere og fans vil udmønte sig i stigende seertal til TV-sendinger, og der er udsigt til en rekordstor opmærksomhed på slutrunden i Australien og New Zealand. Ved VM 2019 i Frankrig kiggede mere end en milliard mennesker med foran tv-skærmene under slutrunden, hvor lidt mere end 80 millioner så finalen mellem USA og Holland. De tal bliver formentlig endnu højere til VM 2023.

Når stjerner som spanske Alexia Putellas får lov at fylde mere og bliver centrum for dokumentarer og idoldyrkelse, giver det sporten et bredere fundament, og det gøder også jorden for fremtidens stjerner i kvindefodbold. Det åbner for en mere varieret og virkelighedsnær måde at dyrke sin begejstring som fodboldspiller på for kvinder.

Ekstra plads på stadion og et udvidet felt

Antallet af deltagere ved slutrunden i Australien og New Zealand er udvidet fra 24 til 32, og det vil i sig selv gøre opmærksomheden større globalt. Der er udvalgt seks australske og fire newzealandske stadioner til turneringen, og tre af de 10 har plads til mere end 50.000 tilskuere, mens ingen har en kapacitet på under 20.000 tilskuere.

Turneringen bliver afviklet i juli og august 2023, og her er der ingen slutrunder i herrefodbold at konkurrere med, så der er alle muligheder for fyldte stadioner og intens opmærksomhed fra medier. I 2019 vandt USA verdensmesterskabet, men de øvrige syv nationer i kvartfinalerne var fra Europa. For at give en bredere global appel kan det forventes, at de mange nationer uden for Europa, der nåede ottendedelsfinalerne, vil være ekstra opsatte på at komme langt denne gang.

Både de kommende værter fra Australien og Canada, Kina, Japan, Brasilien og Nigeria var med i knockoutkampene. Øget succes til lande fra andre verdensdele er blandt forudsætningerne for en øget opmærksomhed og større globale seertal til slutrunden 2023. Ved OL 2021 i Tokyo løb Canada med guldet, mens USA vandt bronzekampen mod Australien. Det summer af forventninger på de australske Matildas’ vegne og på kvindefodboldens vegne.