Her er verdens mest populære emojis

Nogle bruger dem mere end andre, og de er for længst blevet en del af vores skriftsprog på tværs af generationer. I en ny global undersøgelse har Adobe taget temperaturen på de nyeste emoji-trends blandt digitale forbrugere, og der er spændende nye indsigter at dykke ned i. Hvilke emojis er fx blandt de mest misforståede i år?

Hvilke emojis foretrækker de unge? Findes der foretrukne emojis inden for online dating, og kan man egentlig kende en Boomer på lang afstand på baggrund af en emoji? Dét og meget mere kan man læse mere om i Adobes 2022 U.S. Emoji Trend Report.

Vores sprog er i konstant udvikling, og der bliver løbende optaget nye ord og udtryk i verdens ordbøger, mens andre udgår. Det samme gør sig gældende, når vi som digitale forbrugere kommunikerer med hinanden på skrift.

Emojis, der var populære at inkludere i sine SMS’er og diverse DM’s sidste år, kan for længst være passé, for som digitale forbrugerne udvikler vi hele tiden måden, vi indbyrdes kommunikerer og bruger emojis på – både med hinanden og på tværs af generationer.

Adobes 2022 U.S. Emoji Trend Report præsenterer nu de mest udbredte digitale trends i år, når det kommer til brugen af emojis. Rapporten konkluderer, at 73 % af os finder folk, der bruger emojis, venligere, sjovere og sejere end dem, der ikke gør det.

Fortsætter efter reklameblokken:

Undersøgelsen kortlægger desuden, hvilke emojis vi bruger mest, mindst og i hvilke kombinationer, men den viser også, hvilke man skal holde sig fra, når man flirter og dater. Bl.a. fremgår det, at aubergine-emojien nu ikke længere bliver misforstået, nu gør den dig bare mindre sympatisk.

Undersøgelsen peger også på, at cowboy-emojien, kirsebær-emojien og smileyen, der vender på hovedet, er blandt de mest misforståelser emojis i dag, mens det for sidste år gjaldt aubergine-, fersken- og klovne-emojien.

Desuden gør rapporten os også klogere på, hvilke emojis vi skal bruge for at holde trit med Generation Z, Millennials, Generation X og Boomer-generationen, der kan være brugbar viden for enhver.

Reklame:

Herunder kan du se udvalgte trends fra Adobes 2022 U.S. Emoji Trend Report, men du kan også gå på opdagelse i alle rapportens resultater her, hvor emoji-trends på arbejdspladsen, brug af emojis på tværs af etniciteter og meget mere også fremgår.

Udvalgte emoji-trends fra Adobes 2022 U.S. Emoji Trend Report:

  • Top fem over mest populære emojis: 😂(# 1), 👍(# 2), ❤️(# 3), 🤣(# 4), 😢(# 5)

  • Top tre over foretrukne emoji-kombinationer: 🤣😂 (# 1), 😘❤️ (# 2), 😂❤️ (# 3) 🥰😘

  • Top tre over mest misforståede emojis: 🤠 (# 1), 🍒 (# 2), 🙃 (# 3)

  • Top tre over de mindst populære emoji:  💩 (# 1), 😠 (# 2), 😳 (# 3)

  • “Go” og “no-go” i forbindelse med flirt og dating:

    • 😘 (# 1), 🥰 (# 2), 😍 (# 3) gør dig mere sympatisk

    • 💩(#1), 😠(#2), 🍆(#3)gør dig mindre sympatisk

    • 32 % af de unge Gen Z’ere har afsluttet et forhold med en emoji

 Foretrukne emojis på tværs af generationer:

  • Top fem over Gen Z’s foretrukne emojis: 😂 (# 1), ❤️ (# 2), 🤣 (# 3) 😭 (# 4) 💀 (# 5)

  • Top fem over Millennials’ foretrukne emojis: 😂 (# 1), 🤣(# 2), ❤️ (# 3) 😊 (# 4) 🥰 (# 5)

  • Top fem over Gen X’s foretrukne emojis: 😂 (# 1), 👍 (# 2), 🤣 (# 3) 😘 (# 4) ❤️ (# 5)

  • Top fem over Boomer-generationens foretrukne emojis: 👍(#1), ❤️(#2), 😘 (#3) 😂 (#4) 🤣 (#5)

  • 86% af emoji-brugerne synes, at emojis er mere inkluderende i dag end tidligere.

  • De fleste emoji-brugere (92%) er enige om, at emojis er med til at nedbryde sprogbarrierer på tværs af lande. 88% finder det er nemmere at opnå empati ved at bruge emojis.

  • 64% af emoji-brugerne mener, at emojis gør samtalerne sjovere.

  • 49% af verdens emoji-brugere føler, at emojis bedre kan udtrykke deres tanker og følelser end ord kan alene.

  • Mere end to ud af tre (73%) synes, at folk, der bruger emojis, er venligere, sjovere og sejere end dem, der ikke gør det.

  • Mandlige emoji-brugere og Gen Z’ere oplever flere udfordringer med emojis end kvinder og de ældre generationer: Fx har 49 % af mænd og 64 % Gen Z’ere sendt en emoji, der blev misforstået eller taget ud af kontekst. Til sammenligning har kun 39 % af kvinder og 25 % af Boomerne oplevet det samme.

Reklame: