Lakridspiben fylder 100 år

Et stykke slik, der er blevet folkeeje, en politisk mærkesag og ofte udskældt dansk kulturarv, fylder 100! Det er selvfølgelig den folkekære lakridspibe, der er tale om, for danskernes favoritslik, Skipper’s Pipes, fylder 100 år. En rund fødselsdag, der er god grund til at være stolt over

Under normale omstændigheder er det de færreste, der får muligheden for at fejre 100-årsjubilæum, og i lakridspibens tilfælde er der grund til at råbe et særligt højt hurra, for selvom både EU og Google i tidens løb har gjort sit for at bremse piben, så står det danske slikikon i dag stærkere end nogensinde.

Fortsætter efter reklameblokken:

Næsten fældet af et EU-direktiv

Da EU-parlamentet i 2013 stemte for en lov imod såkaldt ’tobakskompromitterende produkter’, risikerede lakridspiben at blive omfattet af dette. Bølgerne gik højt i det danske Folketing, og hos de danske EU-parlamentarikere, men til alt held blev forslaget nedstemt i EU-parlamentet.

Lakridspibens overlevelsesevne viste sig også i starten af august i år, hvor Ramasjang blev fjernet fra Google, blandt andet fordi man i ’Ramasjang Mysteriet’ delte lakridspiber ud til børn. Google trak sig dog hurtigt tilbage, men dette er blot den nyeste i række af sager, hvor lakridspiben har spillet en nøglerolle spændingsfeltet mellem politik og søde sager.

Reklame:

Den, der peger med piben, har altid ret

Det gamle ordsprog lever side om side med lakridspiben og er ikke blevet mindre sandt de seneste 100 år: ”Jo mere lakridspiben kommer i vælten, jo vigtigere er det fra vores perspektiv, at vi tør lade vores brand have en holdning til vores samfund. For lakridspiben er mere end noget andet slik et politisk barometer, og det forpligter,” fortæller Kasper Kunckel, marketingdirektør for Cloetta i Norge og Danmark; der står bag Skipper’s Pipes.

Hvordan fejrer en pibe 100-års fødselsdag?

Reklame:

Derfor er det også oplagt, at piben markerer sin runde fødselsdag ved at mene noget og lade det være op til de andre slikstykker kun at fejre fødselsdage med flag. Med fødselsdagskampagnen ’Tyg lidt på den’ hejser lakridspiben os alle højt op i masten og lader os tage et kig tilbage på Danmark for 100 år siden.

”Selvom 2020 ikke har vist sig fra sin bedste side, så er der stadig meget, der heldigvis er blevet bedre i de hundrede år, hvor børn og voksne igennem generationer har tygget på de ikoniske piber fra Cloetta,” fortæller Kasper Kunckel.

Med en række historiske facts sætter piben i år fokus på steder i samfundet, hvor vi heldigvis har flyttet os i den rigtige retning. Dermed ikke sagt, at vi er i mål endnu, men det varmer i det krymmelbestrøede pibehoved, at vi trods alt har et sundere forhold til både homoseksualitet, kvinder på topposter og seksualitet i 2020, end vi havde i pibens fødselsår 1920.

Tyg lidt på den

”Vi er stolte over, at der i 100 år er blevet tygget på lakridspiben, og i dette jubilæumsår håber vi, at vi alle kan bevare optimismen og kigge fremad mod en lysere fremtid, hvor frihed, lighed og retten til lakridspiber kun bliver stærkere,” siger Kasper Kunckel. Danskernes yndlingsslik markerer hermed året ved at garantere alle, at lakridspiben i minimum 100 år fortsat vil give Danmark noget at tygge på. Både når det kommer til blød lakrids og stærke holdninger.

Reklame: