Copenhagen Gaming Week
Foto: Copenhagen Gaming Week

12.-14. januar fandt 12.500 vej til den første udgave af Danmarks nye, tilbagevendende festival for gaming og esport. Med stærk opbakning fra branche, politikere og spilentusiasterne selv går arbejdet nu ind på at bygge Copenhagen Gaming Week endnu større og stærkere i de kommende år. Her skal endnu mere af København inddrages og blikket mod udlandet løftes yderligere.

Trods landsdækkende tronskiftefeber landede det endelige besøgstal til premieren på Copenhagen Gaming Week i Bella Center Copenhagen og Bella Arena på 12.500. Et tal, som glæder arrangørerne: 

”Vi har i fire år arbejdet på at bygge en ambitiøs og engagerende festival for spil i alle dets afskygninger, og når så man akkurat på opløbsstrækningen får kamp til stregen om opmærksomheden fra et stykke royal danmarkshistorie, kan det let virke som game over. Men sådan gik det ikke. Nu kan vi kigge tilbage på en veloverstået førsteudgave, som på alle måder peger fremad,” siger kommerciel direktør i Bella Center og Bella Arena, Kevin Helsinghof og uddyber:

”Vi er super stolte over, at så mange kom og fyldte vores haller, men det her er kun det første spadestik. Målet er at vækste Danmarks nye festival for gaming og esport i de kommende år, hvor vi ikke kun skal se en stigning i besøgstallet og festivalens fysiske aftryk i hovedstaden, men også at en større del af gæsterne kommer udlands fra, nu hvor vi har etableret et konkret fyrtårn at tale ud fra.”

Copenhagen Gaming Week
Foto: Copenhagen Gaming Week

Spillede op til fremtidens talenter

Med fire unikke verdener skabt til en bred vifte af interesser og aldersgrupper, manifesterede Copenhagen Gaming Week fysiske spilfællesskaber i alt lige fra en pulserende esports-arena, til brætspil og cosplay i Superfans-området, børnefamiliesjov i New Generation-zonen og boldspil i både digital og fysisk form i Urban & Sport-hallen, hvor bl.a. gadeidræts-NGOen GAME holdt til:

”Vi var særligt imponerede af, hvordan Copenhagen Gaming Week lykkedes med at løfte spillet fra skærmene og ud blandt de besøgende. Det var gaming i ordets bredeste forstand, hvor vi fra GAME fik mulighed for at bidrage til samtalen om vigtigheden af sundhed og fysisk fællesskab i en tid, hvor særligt grænserne mellem det digitale og fysiske udfordres,” siger CEO og Co-founder af GAME, Simon Prahm.

Netop de unges spillevaner og fremtidsmuligheder var et varmt emne på festivalen, hvor en lang række talks satte fokus på alt fra digital sikkerhed til karrieretips fra store youtubere og professionelle gamere. Et spor, som også nød politisk opbakning i form af en decideret karrieredag fredag formiddag, hvor godt 2000 elever, herunder en betydelig del fra Københavns Kommune, var igennem et forløb med workshops og oplæg fra kendte brancheansigter.

Copenhagen Gaming Week
Foto: Copenhagen Gaming Week

Turnering på internationalt niveau

Over 150 forskellige aktiviteter og oplevelser fyldte programmet, hvor den største, enkeltstående begivenhed var den internationale Counter-Strike 2-turnering i Bella Arena skabt i samarbejde med de globalt anerkendte esport-eksperter fra BLAST. Ovenpå indledende runder med græsrodshold fra Danmark, Norge, Sverige og Tyskland i puljen, stod finalen i sidste ende mellem de danske verdenshelte fra Astralis og det svenske storhold NiP – en kamp, som Astralis gik sejrrige fra.

Her blev de 2.000 tilskuerpladser fyldt til randen allerede under lørdagens semifinaler, mens i alt 120.000 unikke brugere streamede med online over weekenden. 

”Vi er overbeviste om, at vi i samarbejde med Copenhagen Gaming Week har fået skabt et nyt og spændende turneringsformat med potentiale til at tiltrække endnu mere international opmærksomhed og flere besøgende i de kommende år. Vi ser samarbejdet som en vigtig brik i vores stræben efter yderligere at cementere Danmarks position som et fyrtårn indenfor global esport”, siger James Woollard, direktør for markedsudvikling hos BLAST.

Ambitiøse vækstplaner begejstrer

Også på den mere kommercielle banehalvdel var begejstringen tydelig at spore hos bl.a. den danske elektronikkæde Power. Den orangeklædte virksomhed havde investeret et millionbeløb i festivalens største stand, hvor besøgende kunne shoppe amok i den nyeste tech og gamergear, mens liveshopping-oplevelser blev streamet direkte fra Powers egen scene til tusindvis af onlinehandlende.

”Vi arbejder strategisk med at indtage større andele af det hastigt voksende marked for gaming og esport i Danmark og Norden. Derfor var vi heller ikke i tvivl om, at vi selvfølgelig skulle være en del af en helt ny festival sat i verden for at fejre selvsamme genrer. Særligt når arbejdet med Copenhagen Gaming Week bygger på et ønske om at nå ud til endnu flere gæster og gamere i de kommende år. Det er en ambition, vi på alle måder kan spejle os i,” slutter adm. direktør i Power, Jesper Boysen.