Den nye Jinan Huanggang Road-tunnel under Yellow River er 17 meter høj og 55 meter bred og skal forbinde det nordlige og sydlige Jinan.
Kina har netop færdiggjort verdens største undervandstunnel til vejtrafik. Tunnelen blev gravet under den ikoniske Yellow River og stod færdig på blot 110 dage.
Byggeriet er en del af Jinan Huanggang Road-projektet og strækker sig omkring tre kilometer under floden.
Tunnelen måler hele 55,8 meter i bredden og rummer seks vejbaner. Den er udgravet af verdens største tunnelboremaskine, kaldet “Shanhe”, og markerer et nyt rekordprojekt inden for civil ingeniørkunst.
Maskinen rykkede over 18 meter frem pr. døgn, mens holdet bag lagde 500 rørsegmenter for at holde flodens tryk tilbage.
Tunnel skal lette trafikken i storbyen Jinan
Den nye tunnel forbinder Jinan på tværs af Yellow River og skal lette trykket på broforbindelserne mellem byens nordlige og sydlige dele.
Ifølge kinesiske medier forventes det, at overfladeprojekter som ventilation og tilkørsler er færdige sidst i 2025.
“Projektet har sat både hastigheds- og størrelsesrekord for tunnelbyggeri i denne skala,” fortæller byggeledelsen ifølge CCTV News.
Tunnelen er konstrueret til at kunne håndtere både daglig trafik og ekstreme vejrforhold. Konstruktionsarbejdet har ifølge rapporter været i gang døgnet rundt siden begyndelsen af året.
Imponerende maskinkraft bag det kinesiske megaprojekt
Kinas “Shanhe”-maskine er verdens største tunnelboremaskine i sin klasse. Den er specielt udviklet til at klare ekstreme tryk og vandmængder, og projektet ved Yellow River har testet både teknologi og logistik til det yderste.
Undervandstunneller bliver vigtigere, når det kommer til at bygge storbyers infrastruktur, især i områder, hvor broer enten er overbelastede eller sårbare over for naturkatastrofer. Kina har tidligere gennemført lignende projekter i Shanghai og Guangzhou.