Et online-skakparti mellem Magnus Carlsen og hele verden endte i remis efter 32 træk og 46 dages intens spil.
Magnus Carlsen måtte erkende, at han ikke kunne vinde i en opsigtsvækkende onlineudfordring. Verdensmesteren i skak havde udfordret resten af verden i et spil, som varerede 46 dage og endte i remis efter 32 træk.
Partiet blev spillet på Chess.com og var en del af “Carlsen vs. The World” – en begivenhed hvor mere end 143.000 deltagere fra hele verden stemte om hvert træk.
Deltagerne havde 24 timer til at vælge næste træk, og stillingen blev sat op med tilfældigt placerede brikker.
Kampen mellem Carlsen og “Verden” blev spillet mellem den 4. april og 19. maj 2025. Spillet blev afsluttet i henhold til tre-gange-gentagelsesreglen, som automatisk udløser remis.
Verdensstjerne presset af kollektiv intelligens
Carlsen har tidligere vundet de to andre “vs. The World”-kampe, så det var første gang, han ikke løb med sejren. Det gør resultatet historisk, og samtidig er det et billede på, hvordan teknologi og samarbejde kan matche selv verdens bedste spiller.
“Det er vildt imponerende, hvad man kan opnå i fællesskab. Jeg blev virkelig presset hele vejen,” fortæller Magnus Carlsen ifølge Chess.com.
Deltagerne var spredt over kloden og organiserede sig via sociale medier, forummer og dedikerede Discord-kanaler, hvor skaktrækkene blev analyseret i fællesskab.
Et rekordparti med global opbakning
Hele begivenheden er blevet kaldt et af de mest unikke online skakprojekter nogensinde. Samtidig har det trukket stor opmærksomhed mod den digitale udvikling i skakverdenen.
Flere kommentatorer peger på, at formatet kan være med til at gøre skak endnu mere tilgængeligt og engagerende – særligt for yngre generationer. Der arbejdes allerede på nye udgaver af konceptet.
På Chess.com meldes der om markant stigning i brugeraktivitet under forløbet, og mange brugere håber på flere lignende events med store navne.