Julebryg i Danmark

De hårdt udfordrede danske bryggerier sender over 400 julebryg på markedet trods corona-krise.

Fortsætter efter reklamen:

Mangfoldigheden har aldrig været så stor, når de danske forbrugere skal vælge mellem årets udbud af danske julebryg. Spredt ud over hele det danske land er der i år 402 julebryg at vælge mellem. Det viser en analyse udarbejdet af Beerticker for Bryggeriforeningen.

Siden år 2000 har bryggerierne lanceret næsten 1200 forskellige julebryg, hvoraf en tredjedel fortsat er på markedet. I år har hele 118 nye bryg set dagens lys i julemørket.

Traditionelt udgør julebryg en endog meget væsentlig andel af årets omsætning for de danske bryggerier. Men i år udfordrer Covid-19 dem hårdt. Dels fordi restauranter, caféer og barer i visse kommuner har lukket helt, mens de i resten af landet kun må holde åbent til kl. 22. Dels pga. forsamlingsforbuddet på max ti personer. En undersøgelse blandt Bryggeriforeningens medlemmer fra november viste allerede på det tidspunkt – inden de skærpede restriktioner – at halvdelen af bryggerierne forventede at brænde inde med julebryg i januar.

Fortsætter efter reklamen:

Julebryg i Danmark

”Det er formidabelt at opleve, at bryggerierne tilbyder flere julebryg end nogensinde. Jeg håber, at øl-nyderne vil tage rigtigt godt imod dem og gøre de pessimistiske forventninger til skamme. Man kan jo også godt nyde julebryg derhjemme”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Julebryg var tidligere oftest stærke, søde, mørke og malt-dominerede øl, tit tilsat julens krydderier. Men nu om dage er der mange flere valgmuligheder.

Det gælder for eksempel den stærkeste danske julebryg nogensinde, der har fået det knap så mundrettet navn ”Yule M#@!*?k Rhum & Cacao Edition BA”, fra To Øl på hele 17,1% – en Imperial Milk Stout med kakao, der har taget smag fra lagring på et brugt romfad. Men tre nye alkoholfri øl fra Fur Bryghus, Mikkeller og Skovlyst Production kan også skænkes denne jul, hvilket bringer det samlede antal alkoholfri julebryg op på fem.

Reklame:

Gamma Brewing Co. har lanceret ”You’re Not Santa” – en X-mas Sour på 5,7% med kirsebær, blåbær, brombær, solbær og vanilje. Spritnye Hazy Bear Brewing Co. er debuteret med ”Nightmare Before Kirschmas”, som er en Belgian Strong Ale med kirsebær på 9%. Og Amager Bryghus står bag den nye ”Yule Juice” på 6,5% – en New England IPA, som er en af tidens populæreste øltyper.

Der er ikke bare kreativitet i ølkedlerne, men også i navngivningen – så som ”Det Stive Rensdyr” fra Thyras Bryg. Eller ”Læderninjas Glanskugler” fra Ølluminati.

Reklame: