Tre ting der virker, når du vil tabe dig

Det kan være næsten umuligt at tabe sig og bevare et ønsket vægttab. Men nu har forskere samlet de tre ting, der går igen i vellykkede vægttab.

Der findes efterhånden lige så mange kure som stjerner på himmelen. Men nu kommer en forskergruppe dig til undsætning. Det er nemlig lykkedes dem at samle de tre ting, der går igen i de fleste succesfulde vægttab.

Det er en forskergruppe fra Stanford University, der i et forsøg har fulgt 600 voksne med overvægt, der enten fulgte en sund, fedtfattig kost eller en low-carb diæt. Håbet var at findes fællestrækkene mellem diæterne og på den måde undersøge, hvad der virker.

Begge grupper havde succesfulde vægttab, men forskerholdet havde svært ved at finde en direkte fællesnævner i de to diæter. Men selvom diæterne ikke lignede hinanden, bemærkede forskerne alligevel, at begge diæter arbejdede med nogle virkelig simple råd.

Derfor kom forskerholdet frem til, at succesfulde vægttab handler om simple kostråd, der let kan implementeres i hverdagen.

Og holdet fra Stanford University kommer selv med tre simple råd til en sundere og lettere vægt i fremtiden.

1: Spis mere grønt
Uanset hvilken diæt du følger, fylder grøntsager typisk meget. Grøntsager har nemlig den klare fordel, at de koster meget lidt i kalorieregnskabet samtidig med, at de giver din krop masser af næringsstoffer.

Det kan godt være, at du har et anstrengt forhold til nogle typer af grøntsager, men hvis du ønsker at fastholde en stabil vægt, handler det ifølge forskerholdet om at lære at elske grøntsager lige fra blomkål og grønkål til broccoli, gulerødder, rød peber, kål, spinat og asparges.

2: Spis mindre sukker
Der findes allerede masser af forskning, der beviser, at en fedtfattig livsstil, hvor du skærer ned på kulhydrater, kan hjælpe dig med et vægttab. Men hvis du gerne vil slanke dig, er det råd, der går igen, at skære ned på den tilsatte sukker i din mad.

3: Spis naturlige fødevarer
Nyere forskning tyder på, at det er lettere at overspise forarbejdede fødevarer. Tænk bare på, hvor hurtigt du spiser en fastfood-sandwich sammenlignet med en tallerken fisk, salat, broccoli og brun ris.

Forskere har tidligere lavet sammenligninger mellem forarbejdede og naturlige madvarer. Og konklusionen er ikke til at tage fejl af. Vi spiser i gennemsnit omkring 500 kalorier mere om dagen, hvis vi spiser tungt, forarbejdede fødevarer.

I et forsøg viste det sig, at den testgruppe, der spiste mange forarbejdede fødevarer, spiste mere og hurtigere, og de oplevede ændringer i deres appetitregulerende hormoner, der gjorde, at de havde svært ved at føle sig mætte. Da denne gruppe fik serveret uforarbejdede madvarer, tabte de hurtigt omkring 1 kg, hvilket tyder på, at rå fødevarer kan hjælpe med at regulere mæthedsfornemmelsen.

Kilde: NBC News