Porsche 718 Cayman GT4

Vi har fundet tre sportsvogne, der netop nu er interessante – det er Lamborghini Huracán EVO RWD, Jaguar F-type SVR og Porsche 718 GT4. Fælles for dem er, at de er videreudviklinger af eksisterende succeser. Men, hvad vi kan forvente os af de nye udgaver?

Det spørgsmål har vi stillet testkøreren Rasmus Thomsen. På den ene side kan han af konfidentielle årsager ikke nævne, hvilke køretøjer han skal teste fremadrettet. Men, med udgangspunkt i tidligere tests, giver han os her svaret på, hvad det interessante spørgsmål er ved tre ovennævnte superbiler.

Fortsætter efter reklameblokken:

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVR
(Rasmus har testkørt disse foregående versioner: 5.0 Cabriolet, 5.0 Coupe, 3.0 cabriolet og 3.0 Coupe)

Modellen:
Frontmotor. Permanent 4-hjulstræk. V8 konfiguration. 5.000 ccm. Kompressorladet.

Reklame:

Det her er interessant:
Vægtfordelingen. 128 kilo er meget i en sportsvogn. Det er ligeledes vægtforskellen mellem Jaguar F-type i 3.0 udgaven og SVR-versionen med 5.0 liters motor. Ved de første tests af F-type med 5.0 liters motor og baghjulstræk har problemerne med hækvibrationer været omfattende. Dels kunne baghjulene ikke disponere effekten stabilt i accelerationerne, mens der ved høje hastigheder kom vibrationer med hækken, hvilket er negativt kendetegnende for frontmotorsportsvogne. Moder naturs lov, når motoren ligger som en vægtklods forrest.

Men, i de seneste 3.0 udgaver er problemet faktisk minimeret, om end stadig mærkbart. Spørgsmålet er derfor, om Jaguar kan foretage samme optimering i SVR-udgaven, hvor yderligere 128 kilo skal afbalanceres i en af bilens mest komplicerede sektioner.

Perspektivet?
Kan Jaguar levere en bedre vægtfordeling, vil F-type begynde en interessant rejse videre fra statussen som konceptmodel, til også for alvor at kunne anvendes til banekørsel.

Reklame:

Lamborghini Huracán EVO RWD

Lamborghini Huracán EVO RWD
(Rasmus har testkørt disse foregående versioner: Huracán Coúpe, Huracán Spyder, Huracán Performante)

Modellen:
Centermotor. Baghjulstræk. V10 konfiguration. 5.204 ccm. Sugemotor.

Det her er interessant:
Baghjulstrækket. 31 kilo kan være meget i en sportsvogn, og i dette tilfælde afspejler det vægtforskellen mellem den 4-hjulstrukne Huracán EVO og den baghjulstrukne RWD udgave. De 31 kilo som RWD vejer mindre er formodentlig – det understreges som en personlig vurdering – den vægt der frigives, når aksler og differentiale til forhjulstrækket fjernes.

Det er kilo helt nede i bunden, i midten, lidt foran centerpunktet. Så der vil næppe være tale om en mærkbar forskel overfor den 4-hjulstrukne. Helt som fabrikken selv skriver, er det tilbage til den rå, ægte køreoplevelse, hvilket kendetegner Lamborghini. Teknisk interessant er det, at motoren har lidt mindre effekt end sin 4-hjulstrukne søster, for blandt Lamborghinis varemærker er, når deres 10- og 12-cylindrede motorer ”eksploderer” i effekt, lige inden det røde felt. Resultatet er en voldsom kraftudfoldelse, der kan være problematisk at håndtere uden firehjulstræk.

Et af spørgsmålene er derfor, om den ændrede effekt på toppen hænger sammen med en mere jævn effektkurve, tilpasset baghjulstrækket? Herudover begynder prisen ved 3.685.000 danske kroner, inkl. moms og afgifter, hvilket er næsten 600.000 kr. mindre end den 4-hjulstrukne. Kan det betyde noget på det danske marked? Det kan i hvert fald ikke afvises.

Perspektivet?
Lamborghini har også med de tidligere Huracán-modeller produceret baghjulstrukne modeller målrettet feinschmeckerne, præcist som der gives udtryk for her. Den vil formodentlig få status som samlerobjekt, et særdeles velkørende et af slagsen.

Porsche 718 Cayman GT4

Porsche 718 Cayman GT4
(Rasmus har testkørt disse foregående versioner: 718 Boxster GTS PDK, 718 Cayman S manuel gear)

Modellen:
Centermotor. Baghjulstræk. 6-cylindret boxer-konfiguration. 3.995 ccm. Sugemotor.

Det her er interessant:
Gearskiftet. Og Perspektivet. Historiens mest undervurderede bil er Porsche 718. I GT4–versionen er den bestykket med sugemotor og manuelt gear, der for alvor målretter til sjov på banen. Der fås ikke PDK-version, men til gengæld er der Porsches geniale synkroniseringssystem, hvor motoren automatisk giver mellemgas i gearskift, så omdrejningerne nøje tilpasses gearing og hastighed. Systemet bibeholder vejgrebet, og ved de kraftige accelerationer er det et meget effektivt progressionssystem til den basale ESP.


GT4 har med sugemotor ikke samme jævne effektudvikling som de øvrige 718-modeller, og derfor er netop denne funktion kritisk for succes.

Perspektivet?
Porsche er klar over, at centermotor er det mest effektive. Derfor har de bygget banebilen 911 RSR, og derfor har de problemer med at holde 718 i skak bag 911 Carrera, der står som fabrikkens inderste DNA. Perspektivet, det kender Porsche udmærket, og har formodentligt indset, at det ikke giver nogen mening at holde lillesøsteren tilbage. Mit personlige bud er derfor, at Porsche senere lancerer en udgave af GT4 med automatgearet PDK, som et skridt i den løbende evolution af modellen.

——————–

Rasmus Thomsen

Om Rasmus Thomsen:
Den 41-årige testkører er specialiseret i test af de kraftigste sportsvogne og mest eksklusive motorcykler, der publiceres i danske og internationale luksus– og livsstilsmagasiner. Han er uddannet cand.merc. og journalist. I kan følge ham på Instagram.com/testkorer_rasmus_thomsen

Reklame: