Lemus højttaler møbel

På få år har iværksætter Rasmus Kastrup skabt en millionforretning med sine højttalere. Nyt lydmøbel har taget anmelderne med storm, og nu åbner kapital fra garvede investorer op for internationale markeder.

Fortsætter efter reklamen:

Studenterhuen var kun netop placeret på hovedet, da Rasmus Kastrup investerede hele sin børneopsparing i sin nystartede virksomhed. Han så et hul i markedet for bluetooth-højttalere. Hvor andre lavede små plastickasser, ville han med virksomheden Lemus skabe flot design i læder, børstet stål og stof. Fem år senere har den nu 25-årige Rasmus Kastrup forrentet sin børneopsparing med stor succes.

– Jeg vidste bare, at jeg ville skabe min egen virksomhed. Jeg havde ingen erfaring med design eller at bygge højttalere, så jeg lavede bare noget, jeg selv syntes var pænt. Jeg brugte hele min børneopsparing på at få produceret et parti højttalere, og da de var solgt, købte jeg endnu flere. Sådan rullede virksomheden konstant hurtigere, fortæller Rasmus Kastrup, der oplevede det helt store gennembrud, da han i 2016 fremviste sine højttalere på en designmesse i Tyskland.

– Vi lagde fra begyndelsen vægt på designet i stedet for at kæmpe om pladsen i Elgiganten og Power. Det gav os frit spil blandt tusindvis af små interiør- og designbutikker rundt om i Europa. Pludselig eksploderede efterspørgslen, jeg gik all in, og fra 2016 til 2017 hævede vi omsætningen fra en til fire millioner kroner, siger Rasmus Kastrup.

Fortsætter efter reklamen:

Lemus
De to højttalere har et atypisk stort bas/mellemtoneelement, der sammen med digital korrektion sikrer bastoner, der går dybere, end øret kan høre. Foto: PR.

Gulvhøjttalere ingen adgang

Med tiden fulgte de etablerede elektronikproducenter trop og lagde større fokus på designet af bluetoothhøjttalere. Rasmus kiggede derfor nye veje, og har netop lanceret virksomheden vigtigste og mest ambitiøse produkt nogensinde – en kollektion af dansk-designede og producerede møbler med indbyggede aktive højttalere.

– Da min kæreste og jeg skulle flytte sammen, blev mine store gulvhøjttalere forbudt adgang til stuen. Denne konflikt mellem lyd og indretning kunne alle, jeg talte med, genkende. Så jeg begyndte at tænke over, hvordan vi kunne få den ekstraordinære lyd ind i stuen og samtidig pakke den smukt ind, så alle blev glade, forklarer Rasmus Kastrup.

Løsningen blev Lemus Home Classic, som udefra ligner en klassisk skænk, men hvis indre er smækfyldt med elektronik. To skræddersyede højttalere, udviklet af nogle af verdens førende high-end lydingeniører, med indbyggede forstærkere monteret i møblet. Der er ikke behov for yderligere hi-fi-komponenter, og med blot en telefon i hånden strømmer musikken ud gennem stoflågerne. Og ifølge Skandinaviens største hi-fi-magasin, Lyd & Billede, er det god lyd. Bladet har netop belønnet hi-fi-møblet med seks ud af seks mulige stjerner.

Reklame:

Faldt pladask for iværksætteren

Lemus har nu gang i salget i Skandinavien, Tyskland, Belgien, Storbritannien. I 2018 nåede omsætningen 8,5 millioner kroner, og Rasmus Kastrup budgetterer med en omsætning på 16 millioner kroner for 2019. Sådanne vækstrater kunne investorerne, Bent Bang-Jensen og Joachim Spangsberg, ikke sidde overhørig. Via investeringsselskabet JSBJ CAPITAL ApS har de derfor købt 20 procent af Lemus for et millionbeløb.

– Vi blev simpelthen betaget af den løsning, Lemus har opfundet med Lemus Home Classic, hvor hverken lyd- eller indretningsentusiasten går på kompromis. Det er unikt. Samtidig faldt vi pladask for Rasmus. Han er en dygtig og ambitiøs iværksætter. Jeg har selv stiftet en del virksomheder, og det er en fornøjelse at opleve hans passion. Nu skal der fuld tryk på eksporten – først Europa og på sigt USA, siger Bent Bang-Jensen, der var med til at stifte konsulentvirksomheden Cultivator, og nu er professionel investor og boligboligbestyrelsesmedlem i adskillige virksomheder.  

Reklame: