Morten Kirckhoff og Huskekagen gemmer på alvorligt budskab

En ny kage skal minde danskerne om verdens oversete humanitære katastrofer. TV-værten Morten Kirckhoff står bag initiativet, der lanceres i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp.

Fortsætter efter annoncen:

Fra i dag kan du finde en særlig kage på hylderne i alle føtex- og Bilka-bagerier. Den lysebrune cookie med hvid chokolade og hindbærsmag er ikke kun til for at stille den søde tand. Kagen, der kaldes en “huskekage,” er skabt som en påmindelse om de alvorlige kriser, der finder sted rundt om i verden, men ofte overses.

Begrebet “huskekage” er et gammelt dansk udtryk for en lussing, og netop derfor har Kirckhoff valgt dette navn for at skabe en “sød påmindelse.” “Vi må ikke glemme de alvorlige humanitære kriser, der foregår lige nu,” siger Morten Kirckhoff, der er kendt fra DR-programmet ‘Nul stjerner’. Han har brugt sin platform til at rejse opmærksomhed om disse kriser.

Kampagnen er en del af Folkekirkens Nødhjælps indsats for at skabe fokus på de katastrofer, som ofte bliver overset af medier og politikere. Mens konflikter i Ukraine og Gaza fylder meget i medierne, er der steder som Syrien, DR Congo og Sudan, hvor millioner af mennesker er påvirket af vold og hungersnød uden samme opmærksomhed.

Husk og støt

Fortsætter efter annoncen:

Morten Kirckhoff understreger, at selvom en kage ikke kan redde mennesker i nød, kan den minde os om deres situation. “Hvis kagen kan få folk til at tænke ‘gud ja…’ og reflektere lidt, så har vi opnået noget,” forklarer han om sit design af kageemballagen, som også opfordrer til eftertanke og handling.

“Det er svært at få folk til at huske noget, de har glemt eller helst vil undgå at tænke på,” siger han. “Men vi kan gøre en forskel, og det er godt at blive mindet om det.” Han oplever personligt en følelse af mening ved at støtte Folkekirkens Nødhjælps arbejde.

Samarbejde og salg

Fortsætter efter annoncen:


Kagen er en del af et mangeårigt samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Salling Group, der ejer Bilka og føtex. De næste seks uger vil “huskekagerne” kunne købes i bagerier over hele landet.

Henrik Vinther Olesen, direktør for kommunikation i Salling Group, udtaler: “Vi er stolte over at kunne bidrage til at styrke danskernes kollektive hukommelse.” Han påpeger, at samarbejdet med Folkekirkens Nødhjælp giver mulighed for at sætte fokus på og skaffe midler til nogle af verdens mest oversete kriser.

Kagerne kan købes fra den 17. september til den 30. oktober i alle landets Bilka- og føtex-bagerier. På emballagen kan kunderne via en QR-kode læse mere om de glemte kriser og støtte Folkekirkens Nødhjælps arbejde. Desuden kan man ved kasserne i butikkerne købe donationskort, hvor pengene går til organisationens indsats i blandt andet DR Congo, Syrien og Sudan.



Har du læst?

Flere populære artikler

Annonce:

Følg Mandesiden

74,000FansLike
20,400FølgereFølg

Seneste artikler

Annonce: