Imponer pigerne og kom fit gennem julen

Julen står for døren og det bugner med søde fristelser alle steder, hvor et hvert konditori eller købmand har alverdens søde sager stående i vinduet. I lige så høj grad bliver vi til julefrokosterne overdynget med fed mad, der får vores mave til at løbe skrigende væk. Her kommer nogle tips til hvordan du kommer gennem julen uden at smadre din krop fuldstændigt og forblive fit.

For dem der går op i deres kost og motion kan december måned være en hård nød at knække, da der som fornævnt er mange fristelser og stort set lige meget hvor du bliver inviteret hen, om det er venner eller familie vil der blive serveret enten æbleskiver eller andet sødt. Det er jo jul.

De værste fjender er sukker og alkohol

Hvis du vil bevare en nogenlunde god form julen over, kan det være en god idé at skære ned på de alkoholiske drikke til julefrokosterne. Alkohol smadrer ikke alene den form du har opbygget gennem efteråret, men bidrager også til en betydelig stigning i kg, hvis du ikke passer på. Når vi indtager meget alkohol vil vores krop dagen efter reagere med at være træt og man mister overskud til at klare dagligdagens gøremål. Sandsynligheden for, at du misser dagens motion efter en nat med for meget alkohol er ret stor, ligesådan stopper forbrændingen i og med alkoholen bliver optaget i leveren. Derfor stopper vores forbrænding og al den mad vi indtager dagen derpå bliver ikke forbrændt, med det resultat at vi tager på. Derfor kan det være en god idé at overveje, hvor fuld man drikker sig til julefrokosterne, da der ofte er mange af dem.

Sukker er den anden store synder. Juletiden er en overflod af sukker og hvis man normalt ikke spiser de store mængder sukker kan det være et dumt skridt af tage. Sukker gør os hyperaktive og er faktisk det der binder fedtet i vores krop og har stor betydning for vores energiniveau. En julemåned uden både sukker og alkohol er måske svær at undgå, men faktum er bare, at begge dele i store mængder ikke gør noget godt for os. Alkohol ødelægger også vores nattesøvn. En solid nattesøvn er ultra vigtig for at vi kan fungere optimalt som mennesker dagen derpå. Her er det altid rart med en god seng og står du og mangler en ny dobbeltseng, så kan du få inspiration her.

Spring ikke træningen over selvom det er jul

Det er ikke kan være svært at holde dampen oppe og holde en struktureret træning i december måned, når udbuddet af fester og familiekomsammen er stødt stigende. Her er det vigtigt at holde tungen lige i munden og være målrettet. En godt fingertip, er at visualisere hvor du gerne vil være henne i fremtiden ift. den form du allerede har opbygget. Så snart det hedder den første januar vil der være en overflod af mennesker i fitnesscenteret og på løbestierne, da alle har et nytårsforsæt der skal realiseres. Her kunne det være fedt at være et skridt foran alle de andre og ikke starte fra scratch. Hvis du eksempelvis træner for at opbygge muskelmasse, så vil det være dumt at stoppe med at indtage proteinpulver, da det giver din krop den rette mængde proteinpulver, hvor du kan finde flere produkter her. Derudover kan proteinpulver være et godt alternativt til at slippe fra de værste cravings, når man får lyst til julegodterne.

Til at bibeholde den aktive livsstil i december og få det nødvendige energiniveau kan en god kop kaffe med de bedste bønner være at foretrække. Det kræver et godt værktøj, hvorfor det er muligt at finde et stort udvalg af stempelkander her.

Klik videre på pilene