KIA Motors har i dag afsløret mærkets nye Futuron concept – en lysende all-wheel drive SUV-coupé, som præsenterer et nyt design for fremtidige elbiler.

Futuron konceptet repræsenterer KIAs forestilling af en moderne, selvsikker og progressiv elektrisk SUV-coupé elbil. Selve Futuron-navnet er en sammentrækning af ‘future’ og ‘on’, der antyder, at der nu er tændt for et fremtidigt SUV-design med elektrisk karakter fra mærket.

Med et design baseret på forestillingen om dynamisk renhed, fusionerer Futuron konceptet elegante proportioner med rene former og overflader. Dens lette SUV-coupé karosseri har et fuldt elektrisk firehjulstræk. Stilen er dristig med moderne overflader og med et fleksibelt, højteknologisk interiør.

KIAs Futuron har fået sin offentlige debut i dag på 2019 udgaven af China International Import Expo (CIIE) i Shanghai, hvor den vil være udstillet for offentligheden indtil den 10. november.

KIA Futuron

En elektrisk SUV coupé med en ‘360-graders kerne’

KIAs Futuron koncept er bygget rundt om et enkelt, stærkt ‘360-graders’ design, som med sin rene, glatte form fremstår bemærkelsesværdig. Bilens flader skaber en række stramme, flydende former, der vrider sig, udvides og sammentrækkes omkring bilens kerne. Resultatet er en slank og strømlinet form, hvilket skaber en aerodynamisk profil.

Bilens proportioner er markante fra første øjekast. Dens lave SUV-coupé agtige profil giver en stærk fremstilling af KIAs fremtidige biler, som værende selvsikre, sporty og moderne, men alligevel også elegante. Med en længde på 4.850 mm, en højde på 1.550 mm og en 3.000 mm lang akselafstand matcher Futuron’ens forhøjede frihøjde med en lav, slank krop for at skabe en dynamisk, selvsikker positur.

Det er den fuldt elektriske drivlinje, der gør bilens form mulig. Et høj-kapacitetsbatteri er monteret lavt i bilens karosseri, under kabinen, hvilket leverer elektrisk energi til fire kraftige elektriske motorer i hjulene. Bilens hævede holdning matcher derfor et lavt tyngdepunkt og et banebrydende e-AWD-system, der leverer lynhurtige reaktioner på førerens handling.

KIA Futuron er en sportsvogn på en SUV-platform, kombineret med behagelige, tilbagelænede sæder, og giver passagererne en interaktiv køreoplevelse, der er velegnet til bykørsel. Forskellige elementer i køretøjets struktur og design fremmer den vigtige forbindelse og interaktion mellem bil og fører.

Forskærmene flyder bagud fra fronten af bilens motorhjelm, inden den udmønter sig i selve kabinen, hvilket skaber en forbindelse mellem førersædet og vejen foran. Konceptets tag er et diamantformet panoramaglas, der sidder på toppen af den 360-graders kerne i bedste flyvende tallerken stil. Det resulterer i en kabine oversvømmet med naturligt lys, og som strækker sig ned over motorhjelmen for at give føreren et enestående udsyn. Glastaget indeholder også et netværk af LiDAR-sensorer, der skaber selvkørende funktioner på niveau 4, hvilket muliggør ”hands-off” og ”eyes-off” under de fleste kørselsforhold.

Desuden er det 360-graders design tydeliggjort med en illumineret linje, der omkranser bilens kerne. Selve belysningen reagerer på fysiske bevægelser uden for bilen. Udover at det er en legende og interaktiv ny funktion, fremkalder det en tæt forbindelse mellem køretøj og fører allerede inden han/hun sætter sig i kabinen.

KIA Futuron

Det nye KIA ‘tiger face’

Fronten af KIA Futuron er en nyfortolkning af KIAs ‘tiger nose grill’, som har været KIAs design-signatur i over et årti. Mens det grundlæggende designprincip opretholdes – en klar kontur med faner i midten – har KIAs designere udvidet grænserne og udvidet formen på fronten af bilen for at skabe et behersket men alligevel elegant ‘tiger face’.

Den redesignede front, lig den fra KIAs Imagine koncept, der blev afsløret i Geneve tidligere i år, udtrykker en ny designtolkning for KIAs fremtidige elektriske køretøjer.

Med den bredere ‘tiger face’ front indbefatter gitret bilens forlygter – et innovativt ‘Stjernesky’-design, der giver bilen en blændende identitet – særligt i mørke. Konceptets ‘Stjernesky’-belysning fremhæver ikke kun en ny designform til fronten af bilen, men udgør også et nyt belysningskoncept, der henter inspiration fra en tåget nattehimmel med et geometrisk patchwork af LED-belysning. ‘Stjernesky’-designet er også indbygget i bagenden af bilen, og præsenterer således også en markant lyssignatur bagfra.

Futuron blev afsløret for første gang i Shanghai og inkorporerer også kinesisk legende i designet og formen af sin nye ‘Stjernesky’-belysning. Dragon Skin-overfladen, der dækker lysområdet, imiterer den skalerede rustning, der pryder kinesiske drager. ‘Stjernesky’-belysningen indeholder en kinetisk overflade, der gør det muligt for bilen at skifte mellem kørelys og dagslys, når lys-skalaen kører op og ned.

KIA Futuron

Fleksibel og autonom kabine

Indretningen af den elektriske drivlinje og inkorporering af niveau 4 for slevkørende systemer, har gjort det muligt at skabe en rummelig og fleksibel kabine i modsætning til biler, som vi kender dem. De to forsæder er skabt af fleksible materialer og kan tilbyde en opretstående køreposition eller en tilbagelænet hvileposition, svarende til den fleksibilitet, der ydes til flypassagerer på første klasse. Når man aktiverer bilens selvkørende funktion, lægges de to forsæder automatisk ned, mens rattet trækker sig tilbage. Siddepladsen som giver en fornemmelse af ‘nul-tyngdekraft’, hjælper med at reducere træthed på lange rejser.

KIA Futurons streamlinede interiør afspejler bilens selvkørende natur, med overflader, der sømløst flyder fra instrumentbrættet og gennem dørpanelerne uden at brydes. Dørene har den samme ‘Stjernesky’-belysning i det skalerede dragon skin-motiv, der findes på ydersiden af bilen, hvilket skaber et glitrende interaktivt belysningssystem. Ventilationssystemet er også placeret bag drageskind-lignende faner, der åbnes og lukkes for at cirkulere frisk luft gennem kabinen.

Et af de mest fremtrædende træk ved kabinen er cockpit-området, der omgiver føreren. Den grafiske brugerflade flyder ud af førersidens dør og vikles omkring rattet i en sømløs bue. Dette fusionerer instrumentklyngen direkte med det audiovisuelle display i midten af instrumentbrættet og er knyttet til en skærm, som er integreret i overfladen af selve rattet. Brugerfladen drives af kunstig intelligens, der viser nyttige oplysninger om bilens kørsel, drivlinje og navigationsfunktioner for at skabe en unik brugeroplevelse. Spidsen af cockpitbuen vender brugerfladen fremad mod vejen og skaber et interaktivt ‘Stjernesky’-display forrest i kabinen.

Besøg KIA her