Google fjerner al dansk musik fra YouTube

Alt imens forhandlingen om en ny fælles-nordisk aftale er i fuld gang, har Google valgt at sætte en tyk streg under deres totale dominans i markedet. Google har torsdag aften meddelt Koda, at de indenfor kort tid fjerner al dansk musikindhold på YouTube.

Fortsætter efter reklamen:

I regi af det nordiske selskab Polaris er forhandlingerne om en fælles-nordisk aftale om brug af musik på YouTube i fuld gang. Aftalen skal erstatte de norske, finske og danske komponist -og sangskriverselskabers lokale aftaler og samle dem i én fælles aftale med Google. For Kodas vedkommende udløb den nationale aftale i april, hvorefter den blev midlertidigt forlænget, som det er helt normal praksis i branchen, mens man forhandler om en ny aftale.

Google har dog nu, som betingelse for en ny midlertidig aftaleforlængelse, krævet, at de penge, som komponister og sangskrivere får for YouTubes brug af musik, reduceres med knap 70 procent – og det på trods af, at YouTubes brug af musik er steget markant, siden Koda indgik den sidste aftale med Google.

Det kan Koda naturligvis ikke acceptere, og Google har nu på egen hånd besluttet, at Kodas medlemmer ikke kan få deres indhold vist på YouTube, og at deres fans og brugere på YouTube er afskåret fra at høre musikken, indtil en ny aftale er på plads.

Fortsætter efter reklamen:

Selvom parterne er et stykke fra hinanden, har forhandlingerne gjort fremskridt de seneste uger, og Koda undrer sig over den ekstremt aggressive tilgang, Google har til forhandlingerne denne gang.

Kodas mediedirektør, Kaare Struve, udtaler:

”Google har altid haft en ”our way or the highway” strategi, men selv for Google udgør det her et lavpunkt. Google ved selvfølgelig godt, at de kan skabe enorm frustration både hos vores medlemmer ved at nægte dem adgang til YouTube, og hos de mange danskere, der dagligt bruger YouTube. YouTube håber vel ad den vej at kunne presse en aftale igennem, hvor de alene dikterer alle aftalevilkår.”

Betalingsniveauet fra YouTube har, siden den første aftale blev indgået i 2013, ligget markant under den betaling, som de abonnementsbaserede tjenester har forpligtet sig på.

Reklame:

Kodas administrerende direktør, Gorm Arildsen, udtaler:

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vores medlemmer igennem mange år har været stærkt utilfredse med betalingsniveauet på YouTube. Og det er heller ikke nogen hemmelighed, at vi fra Kodas side har været aktive fortalere for et opgør med tech-giganternes free-ride og underbetaling af kunstnerisk indhold i forbindelse med EU´s Copyright-direktiv. At Google nu kræver betalingen reduceret med knap 70 procent i en midlertidig aftaleforlængelse forekommer nærmest bizart.”

Reklame: