Mond of Copenhagen

Med 3D-scannere, cloudbaseret machine learning og globale kunder og kontakter har herreekviperingen Mond of Copenhagen bragt skrædderiet og dets formsyet komfort ind i det 21. århundrede.

Det er et skridt ind i fremtiden, når Mond of Copenhagen 3D-scanner og måler din krop, for så at sælge dig et skræddersyet jakkesæt allerede inden den første nål er sat. Men forretningsmodellen er en succes, og med allerede tre butikker i Danmark er der også grobund for at tænke internationalt.

Fortsætter efter reklameblokken:

– Vi har serviceret danskerne i snart ti år, og det er blevet tydeligt, at der er en enorm efterspørgsel efter skræddersyet tøj, som ikke bare passer, men også komplimenterer vores kroppe, fortæller Michael Birch Jacobsen, direktør ved Mond of Copenhagen og uddyber:

– Vi begyndte med en tanke om, at skræddersyet tøj skulle være for alle, og det er vi lykkes med. Vores vision for de næste ti år er at blive førstevalget for direktører, bestyrelsesmedlemmer og toppen af erhvervslivet. Det skal være helt naturligt at købe et skræddersyet jakkesæt med alle de unikke detaljer kunden ønsker, til samme pris som et high-end stangvare jakkesæt fra eksempelvis Hugo Boss, Armani eller Tiger of Sweden.

Ifølge Michael Birch Rasmussen bunder Mond of Copenhagens succes i en unik digitaliseret tilgang til opmåling og opbevaring af kropsprofiler. Det gør, at langt størstedelen af processen kan effektiviseres og henlægges til et online bestillingssystem, så én måling er nok til at give hurtig adgang til design af jakkesæt, skjorter og frakker i fremtiden.

Reklame:

Mond of Copenhagen

Tøj der passer, gør dig glad

En online tilgang til skræddersyningen betyder også, at det individuelt tilrettede tøj er muligt for selv dem, som normalt ikke vil overveje skræddersyet tøj. Det skaber glæde hos adjunkt og Ph.d. ved Designskolen i Kolding, Ulla Ræbild:

Reklame:

– Jeg tror at folk har glemt, hvordan det er at gå i tøj der er lavet præcis så det passer til os selv. At have eksempelvis et par bukser der både er behagelige og fremhæver ejerens bedste fordele, er ikke kun komfort, men bidrager også til vores oplevelse af glæde og selvværd, når vi føler os tilpasse i det tøj vi har på og andre komplimenterer os for det.

Forskeren understreger, at skræddersyning ikke er en løsning for alle, men tøj der gør brugeren glad, vil ikke kun øge tilfredsheden, men også sikre, at tøjet bliver brugt oftere og minimerer derved behovet for nyindkøb og overproduktion.

En grønnere tekstilprofil

I modsætning til langt størstedelen af tøjproduktionen i verden, som bliver lavet efter standardmål og produceret til engrosindkøb, så bidrager on demand-produktionen til en markant mindre tøjproduktion. En industri som ifølge FN i forvejen udgør 10 procent af verdens co2-udslip.

– Den nye trend er, at vi skal føle os godt tilpas i tøjet. Ofte har vi vendt det indad og tænkt, at vores kroppe var forkerte, når tøjet strammede, men tøj skal i langt højere grad passe vores kroppe og ikke omvendt. Det betyder i også, at vi bruger vores tøj mere og derved undgår unødvendige tøjindkøb og sparer miljøet, siger Ulla Ræbild.

Den skræddersyede model har skabt succes for Mond of Copenhagen, som alene de seneste tre år, har solgt flere end 30.000 stykker custom tailored tøj. Ofte til kunder som vender tilbage både i butikkerne og online.

– Kombinationen af digitale målingsprofiler og et online bestillingsunivers er nøglen til at kunne designe tøj, enten med vores rådgivning eller helt frit for fantasien. Det oplever vi skaber en kæmpe værdi for vores kunder – og at det

samtidigt er den grønneste løsning, er vores kunder også meget opmærksomme på, fortæller Michael Birch Jacobsen.

Mond of Copenhagen

Reklame: