I populære gratis spil som CSGO eller Leauge of Legends er der mulighed for at tilkøbe en række af ekstra ting, hvilket spiludbyderne tjener rigtig gode penge på. Faktum er dog, at langt de fleste ting som folk køber faktisk ikke gør, at de har en fordel i spillet. Ofte er det udelukkende en udseendemæssig ting, der eksempelvis giver et mere fancy våben eller et andet look til din karakter. Spørgsmålet er – hvordan kan det være, at så mange mennesker vælger at bruge flere tusindvis af kroner på noget, der reelt set ikke giver dem en fordel i spillet? Det vil vi forsøge at svare på i denne artikel.

Børneopsparingen ryger og kviklån kan være farlige

Man får typisk sin børneopsparing udbetalt når man er enten 18 eller 21 år, hvilket lige præcis er den aldersgruppe som bruger flest penge på ting i gratis online spil som CSGO og League of Legends. Uden de unge lægger mærke til det, kan de derfor sagtens bruge sin børneopsparing på potentielt ligegyldige ting. Tilmed spilles et spil ofte i perioder, hvilket medfører at personerne ikke engang får glæde af tingene mere, når de ikke længere spiller spillet efter et par måneder – derudover kan tingene ikke returneres. Dette kombineret med det store udbud af kviklån kan medføre at unge sagtens kan have i økonomiske vanskeligheder, der delvist er forårsaget af et højt økonomisk forbrug i online spil.

Hvis man er havnet i økonomiske vanskeligheder er det essentielt, at man hurtigst muligt får betalt sine kviklån af – evt. ved at sammenligne udbydere på www.lån.dk og minimere rente og omkostninger, samtidig med at man laver ekstra afdrag. Dernæst bør man søge økonomisk sparring med nogle som kan hjælpe en videre.

Hvorfor et højt forbrug på potentielt “ligegyldige” ting

Svaret er kort sagt, at skins til knive og våben i CSGO og skins til champions i Leauge of Legends ikke er ligegyldige for dem som spiller spillet. Dette på trods af, at de ikke medfører nogle fordele i selve spillet. Disse spil formår at skabe et community og en verden, hvor man rent faktisk gerne vil gøre noget ud af sit udseende in-game og gerne vil fremstå cool. Det er vanskeligt at forstå for udenforstående, men det kan sammenlignes med, at man gerne vil have tøj af et bestemt mærke. Disse købte ting i forskellige spil bliver en del af ens identitet på højde med mærkevarer i virkeligheden.

Fra en økonomisk betragtning er dette forbrug særligt ligegyldigt, fordi det kun skaber værdi, mens man spiller spillet, hvilket potentielt kun er nogle få måneder. I sidste ende skaber det dog stadig glæde for de personer som spiller spillet, men som gamer bør man virkelig overveje om det virkelig er noget som ens penge skal gå til. Selvom det ikke virker som meget at bruge 50-100 kr., kan det sagtens bliver til mange penge over nogle måneder.